Testing listening skills has always been part of English language assessment at the CLA Foro Italico (Language Centre of the University of Foro Italico). Technology and, recently, the Moodle e-learning platform have particularly contributed to delivering self-study and class materials and to running exam sessions smoothly. However, a computer system failure in 2019 led to an adaptation of the English language tests, with the introduction of paper-based versions. This offered a good opportunity for a diachronic analysis of test results and for a comparison with the new versions of the tests. This study focuses on the listening part of the second-year exams of English language in the Bachelor course in Motor Sciences and Movement because the listening tasks were the most affected by the unexpected change of format of such exams. Results of the listening parts through the years 2015-early 2020 are first analysed and compared, to establish whether they improved over that period and whether the listening results have been consistent with the overall exam results. Furthermore, results of the computer-based tests are compared to the results of the 2019-early 2020 paper-based tests. The analysis suggests possible improvements and desirable changes for future exam sessions.
La valutazione delle abilità di comprensione dell’ascolto fa parte da sempre degli esami di lingua inglese al Centro Linguistico dell’Università del Foro Italico (CLA Foro Italico). Gli strumenti tecnologici, e in particolare la piattaforma e-learning Moodle, hanno un ruolo cruciale nella erogazione di materiali per le lezioni e i percorsi in autoapprendimento e nella somministrazione degli esami al computer nei laboratori CLA. Nel 2019 però un malfunzionamento grave dei sistemi informatici del CLA ha portato ad un’inevitabile operazione di adattamento dei test in versione cartacea. Si è colta l’occasione per un’analisi diacronica dei risultati dei test informatizzati e per un confronto con le nuove versioni dei test. Il capitolo è incentrato sulla sezione della comprensione dell’ascolto degli esami di inglese del secondo anno nel corso di laurea triennale in Scienze Motorie e Sportive, dato che gli esercizi di ascolto sono stati maggiormente coinvolti nelle modifiche di formato degli esami. Si è innanzitutto svolta un’analisi comparativa dei risultati delle sezioni di ascolto nel periodo dal 2015 all’inizio del 2020, per determinare un eventuale miglioramento e verificare l’eventuale correlazione tra risultati dell’ascolto e globali. Vengono inoltre confrontati i risultati degli esami al computer con quelli in versione cartacea del 2019 e 2020. Lo studio effettuato suggerisce alcuni possibili miglioramenti per le sessioni future di esame.
Diachronic Analysis of Listening Tasks in Computer-based and Paper-based Tests at the Language Centre of the University of Foro Italico
MENGHINI M
2022-01-01
Abstract
Testing listening skills has always been part of English language assessment at the CLA Foro Italico (Language Centre of the University of Foro Italico). Technology and, recently, the Moodle e-learning platform have particularly contributed to delivering self-study and class materials and to running exam sessions smoothly. However, a computer system failure in 2019 led to an adaptation of the English language tests, with the introduction of paper-based versions. This offered a good opportunity for a diachronic analysis of test results and for a comparison with the new versions of the tests. This study focuses on the listening part of the second-year exams of English language in the Bachelor course in Motor Sciences and Movement because the listening tasks were the most affected by the unexpected change of format of such exams. Results of the listening parts through the years 2015-early 2020 are first analysed and compared, to establish whether they improved over that period and whether the listening results have been consistent with the overall exam results. Furthermore, results of the computer-based tests are compared to the results of the 2019-early 2020 paper-based tests. The analysis suggests possible improvements and desirable changes for future exam sessions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.