Objectives: to point out weaknesses and strengths of Physical Education (PE) in the Italian school system on the basis of the students’ opinions. Methods: an anonymous, self-administered questionnaire regarding experiences and opinions about PE learned in the last two years of secondary school was distributed to a sample of freshmen from 14 Italian universities. Differences among groups coming from North, Center and South regions of Italy were also analyzed. Results: for 42,2% of the 7.033 participants the principal aim pursued during PE lessons was mainly recreation. More than the half of the students (62,2%) reported none or modest influence of PE on current personal Physical Activity (PA) practice. 67,2% of the sample is satisfied of PE received, mainly in Northern regions. Discussion and conclusions: there is a need to enhance PE teaching in the Italian school through an increase of time allocated to PE lessons and through their assignment to well-trained teachers
Obiettivi: evidenziare limiti e punti di forza dell’insegnamento di Educazione Fisica (EF) nell’attuale sistema scolastico italiano sulla base delle opinioni degli studenti. Metodi: ad un campione di matricole provenienti da 14 università italiane è stato somministrato un questionario anonimo da autocompilare riguardante esperienze e giudizi relativi all’insegnamento di EF ricevuto nell’ultimo biennio di scuola. Sono state anche analizzate eventuali differenze tra Nord, Centro e Sud. Risultati: su 7.033 partecipanti, il 42,2% riportava come obiettivo principale perseguito durante le lezioni di EF quello “ricreativo”. Più della metà degli studenti (62,2%) ha riferito nessuna o modesta influenza delle lezioni di EF sulla pratica corrente di Attività Fisica (AF). Il 67,2% del campione si ritiene soddisfatto degli insegnamenti di educazione fisica ricevuti, soprattutto nelle regioni del Nord. Discussione e conclusioni: l’analisi condotta ha evidenziato la necessità di migliorare l’offerta di tale insegnamento nella scuola italiana, sia incrementando il tempo dedicato alle lezioni, sia impiegando insegnanti adeguatamente preparati.
Il ruolo dell'educazione fisica nella promozione della salute: uno studio multicentrico
Romano Spica V;
2015-01-01
Abstract
Objectives: to point out weaknesses and strengths of Physical Education (PE) in the Italian school system on the basis of the students’ opinions. Methods: an anonymous, self-administered questionnaire regarding experiences and opinions about PE learned in the last two years of secondary school was distributed to a sample of freshmen from 14 Italian universities. Differences among groups coming from North, Center and South regions of Italy were also analyzed. Results: for 42,2% of the 7.033 participants the principal aim pursued during PE lessons was mainly recreation. More than the half of the students (62,2%) reported none or modest influence of PE on current personal Physical Activity (PA) practice. 67,2% of the sample is satisfied of PE received, mainly in Northern regions. Discussion and conclusions: there is a need to enhance PE teaching in the Italian school through an increase of time allocated to PE lessons and through their assignment to well-trained teachersI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.