The paper concerns a research project carried on at "Foro Italico” University, focused on the educational value of the Symbolic-Antropological Bodily Mediation Pedagogy (Naccari 2012) in young adulthood. The theoretical premises, related to the course of life and the life cycles in adulthood, have been previously investigated by developing a theoretical reference model, which incorporate a comparison and a synthesis of the existing literature on the topic (Naccari 2010). The research aimed to investigate the learning goals achievable with the symbolicanthropological methodology in young adulthood, activating an Action-Research through a chosen Training Activity of Bodily Expression, over three consecutive years. The research developed educational methodologies, strategies and tools to find and refine qualitative and quantitative data, tested and shared with the teachers and the students of the School of Bodily and Expressive Mediation Pedagogy Eurinome in Perugia and Palmi (accredited by Miur, Cid-Unesco, Apid), as part of the teaching, training and supervision activities of the school.
La proposta riguarda un progetto di ricerca, attivato presso l’Università del “Foro Italico”, centrato sulla valenza formativa della Pedagogia della Mediazione Corporea Simbolico-Antropologica® (Naccari 2012) nella giovane età adulta. Le premesse teoriche relative al corso di vita ed ai cicli di vita in età adulta sono state indagate precedentemente grazie all’elaborazione di un modello teorico di riferimento, che compendiasse un confronto ed una sintesi della letteratura esistente in merito (Naccari 2010). La ricerca ha inteso indagare sugli obiettivi formativi realizzabili con la metodologia simbolico-antropologica nella giovane età adulta, attivando una Ricerca-Azione attraverso un’Attività Formativa a Scelta di Espressione Corporea, realizzata nell’arco di tre anni consecutivi. Sia le metodologie educative che le strategie e gli strumenti per il reperimento ed il raffinamento dei dati di ricerca di natura quali-quantitativa, sono stati elaborati, condivisi e sperimentati anche con i docenti e gli studenti della Scuola di Pedagogia della Mediazione Corporea ed Espressiva Eurinome di Perugia-Palmi (accreditata Miur, Cid-Unesco, Apid), nell’ambito delle attività di docenza, tirocinio e supervisione della scuola stessa.
Per una valutazione ecologica nell'educazione a mediazione corporea. Un'esperienza di formazione con la giovane età adulta in ambito universitario
Naccari Alba.G.A.
2016-01-01
Abstract
The paper concerns a research project carried on at "Foro Italico” University, focused on the educational value of the Symbolic-Antropological Bodily Mediation Pedagogy (Naccari 2012) in young adulthood. The theoretical premises, related to the course of life and the life cycles in adulthood, have been previously investigated by developing a theoretical reference model, which incorporate a comparison and a synthesis of the existing literature on the topic (Naccari 2010). The research aimed to investigate the learning goals achievable with the symbolicanthropological methodology in young adulthood, activating an Action-Research through a chosen Training Activity of Bodily Expression, over three consecutive years. The research developed educational methodologies, strategies and tools to find and refine qualitative and quantitative data, tested and shared with the teachers and the students of the School of Bodily and Expressive Mediation Pedagogy Eurinome in Perugia and Palmi (accredited by Miur, Cid-Unesco, Apid), as part of the teaching, training and supervision activities of the school.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.