In this paper I describe some aspects of a bodily mediation approach that enhances the cultural meanings of the body. Analyzing this, I will refer to a personalistic educational model and I will present a training activity realized in the university using the symbolic-anthropological bodily mediation. This approach integrates moving intercultural symbols and uses bodily and expressive mediation as a form of holistic education, cosidering and improving the relational contexts in which everyone is involved.
In questo contributo, facendo riferimento ad un modello pedagogico personalista, attraverso una sintetica presentazione di un laboratorio realizzato in ambito universitario, descrivo alcune caratteristiche di un approccio al movimento che valorizza lo spessore culturale del corpo. L’approccio simbolico-antropologico integra, infatti, nelle proposte di movimento l’utilizzo di archetipi gestuali interculturali e fa della mediazione corporea ed espressiva una opportunità evolutiva delle diverse dimensioni della persona nella positiva interazione con i contesti in cui è inserita.
Il corpo come testimone culturale: un laboratorio olistico di mediazione corporea con gli studenti di scienze motorie
Naccari Alba.G.A.
2017-01-01
Abstract
In this paper I describe some aspects of a bodily mediation approach that enhances the cultural meanings of the body. Analyzing this, I will refer to a personalistic educational model and I will present a training activity realized in the university using the symbolic-anthropological bodily mediation. This approach integrates moving intercultural symbols and uses bodily and expressive mediation as a form of holistic education, cosidering and improving the relational contexts in which everyone is involved.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.