In the bodily and expressive mediation with adults, oriented to satisfy pedagogical needs, it is useful to propose, periodically or at the end of the course, a verbal feedback centered on the evolutionary process realized. This feedback can be interweaved thanks to the cultural amplification of the symbols emerged. This opportunity, which I define narrative-symbolic restitution (in italian restituzione), has been experimented for a long time in the research and training carried out by the Eurinome Association in Italy in Perugia. It is configured as an educational and evaluative operation together, aimed at elaborating a sort of diachronic synthesis of the path made, using the main symbols that the client has highlighted in his/her dances, narrations, plastic-pictorial productions. More than to interpret the symbols, it is to welcome the images they highlight with the existential attitudes to which the symbols refer. It is useful to tell the related myths and human dimensions condensed into the chosen archetypal images in the various cultures. This is a practice PeV online - 2/2019 ISSN 0031-3777 12 that goes in the direction of empowerment, the adult comes out confirmed, strengthened, enriched by the images that he / she has met in his/her path.
Nei laboratori a mediazione corporea ed espressiva con adulti, che partecipano per prendersi cura di sé ed ascoltare e dare spazio ai propri bisogni evolutivi, è possibile proporre, periodicamente o a conclusione del percorso, un feedback verbale-narrativo centrato sul processo evolutivo realizzato, attraverso l’amplificazione culturale dei simboli emersi. Questa opportunità, che definisco Restituzione narrativo-simbolica, è stata sperimentata a lungo nella formazione, ricerca e tirocinio portate avanti dall’Associazione Eurinome a Perugia. Si configura come un’opportunità educativa e valutativa insieme, volta ad elaborare una sorta di sintesi diacronica del percorso effettuato utilizzando i simboli principali che l’allievo/a ha evidenziato nelle sue danze, narrazioni, produzioni plastico-pittoriche. I simboli più che interpretati vanno accolti con le immagini che evidenziano e con gli atteggiamenti esistenziali cui rinviano. Se ne narrano i miti connessi e le dimensioni umane che nelle diverse culture sono condensate nell’immagine archetipica. È questa una pratica che va nella direzione dell’empowerment, l’adulto/a ne esce confermato/a, rafforzato/a, arricchito/a dalle immagini e dalle trame che lui/lei stesso/a ha incontrato-creato nel suo percorso.
Narrazione di narrazioni. La "restituzione narrativo-simbolica" nei laboratori a mediazione corporea
Naccari Alba.G.A.
2019-01-01
Abstract
In the bodily and expressive mediation with adults, oriented to satisfy pedagogical needs, it is useful to propose, periodically or at the end of the course, a verbal feedback centered on the evolutionary process realized. This feedback can be interweaved thanks to the cultural amplification of the symbols emerged. This opportunity, which I define narrative-symbolic restitution (in italian restituzione), has been experimented for a long time in the research and training carried out by the Eurinome Association in Italy in Perugia. It is configured as an educational and evaluative operation together, aimed at elaborating a sort of diachronic synthesis of the path made, using the main symbols that the client has highlighted in his/her dances, narrations, plastic-pictorial productions. More than to interpret the symbols, it is to welcome the images they highlight with the existential attitudes to which the symbols refer. It is useful to tell the related myths and human dimensions condensed into the chosen archetypal images in the various cultures. This is a practice PeV online - 2/2019 ISSN 0031-3777 12 that goes in the direction of empowerment, the adult comes out confirmed, strengthened, enriched by the images that he / she has met in his/her path.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.