Sport and physical exercise are essential factors in the prevention of illnesses and in the promotion and improvement of conditions for the well-being and quality of life of the community. This implies the implementation of educational actions through sport that require investigating the peculiarities and needs of the recipients and understanding what really happens during the sport educational process in order to be able to build intervention proposals that integrate the knowledge and techniques of sport sciences. It is therefore necessary to develop research skills in the training of sports professionals. This paper p r e s e n t s a r e f l e c t i o n o n t h e r e c e n t methodological approaches of research work in the sport-educational field and on the perspectives of training for the same in the degree courses in Sport and Motor Sciences, with particular reference to Mixed Methods Research and to the critical-reflexive component.
Lo sport e l'esercizio fisico rappresentano fattori essenziali nella prevenzione delle malattie, nella promozione e nel miglioramento delle condizioni volte a favorire il benessere e la qualità della vita della comunità. Ciò implica la messa in campo di azioni educative attraverso lo sport che richiedono di indagare le peculiarità e i bisogni dei destinatari e di comprendere cosa realmente accade durante il processo educativo sportivo per poter costruire interventi che sappiano integrare i saperi e le tecniche delle scienze dello sport. Si rende pertanto necessario lo sviluppo di competenze di ricerca nei percorsi formativi dei professionisti dello sport. Il presente lavoro presenta una riflessione sui recenti approcci metodologici del lavoro di ricerca in ambito educativo-sportivo e sulle prospettive di formazione agli stessi nei corsi di laurea in Scienze Motorie e Sportive con un riferimento particolare ai Mixed Methods Research e alla componente critico-riflessiva.
Le competenze di ricerca nell'educatore sportivo: Mixed Methods Research e approccio critico-riflessivo
Isidori E;
2021-01-01
Abstract
Sport and physical exercise are essential factors in the prevention of illnesses and in the promotion and improvement of conditions for the well-being and quality of life of the community. This implies the implementation of educational actions through sport that require investigating the peculiarities and needs of the recipients and understanding what really happens during the sport educational process in order to be able to build intervention proposals that integrate the knowledge and techniques of sport sciences. It is therefore necessary to develop research skills in the training of sports professionals. This paper p r e s e n t s a r e f l e c t i o n o n t h e r e c e n t methodological approaches of research work in the sport-educational field and on the perspectives of training for the same in the degree courses in Sport and Motor Sciences, with particular reference to Mixed Methods Research and to the critical-reflexive component.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.