This article aims to approach the concept of sports talent in a pedagogical way by stressing the importance of its cultivation and preservation in young generations of athletes. The paper is structured into two parts. In the first part, we define the concept of sports talent according to scientific literature. In the second one, we conduct a quali-quantitative analysis on the results from the case study of a project dealing with the dual-career of student-athletes attending a secondary school in a district of Rome, Italy. In conclusion, the research shows how all actions and strategies effectively structured and aimed at helping student-athletes to couple sports career and successful academic life are useful for the promotion of holistic learning and the right to education of young athletes.
L’obiettivo di questo articolo è quello di approcciare il talento sportivo in una prospettiva pedagogica, sottolineando l’importanza della sua coltivazione e promozione nelle giovani generazioni di atleti. L’articolo è strutturato in due parti. Nella prima parte, definiamo il concetto di talento sportivo sulla base della letteratura scientifica. Nella seconda, presentiamo l’analisi quali-quantitativa dei risultati di uno studio di caso progettuale che ha riguardato la dual-career degli studenti-atleti che frequentano una scuola secondaria in un distretto di Roma, Italia. In conclusione, la ricerca mostra come azioni e strategie efficacemente strutturate e volte ad aiutare gli studenti-atleti a coniugare carriera sportiva e scolastica, siano utili per la promozione della formazione olistica e del diritto all’educazione dei giovani atleti.
Il talento sportivo come sfida pedagogica. L'esperienza del progetto "La dual-career degli studenti-atleti nella scuola secondaria"
Isidori E
2018-01-01
Abstract
This article aims to approach the concept of sports talent in a pedagogical way by stressing the importance of its cultivation and preservation in young generations of athletes. The paper is structured into two parts. In the first part, we define the concept of sports talent according to scientific literature. In the second one, we conduct a quali-quantitative analysis on the results from the case study of a project dealing with the dual-career of student-athletes attending a secondary school in a district of Rome, Italy. In conclusion, the research shows how all actions and strategies effectively structured and aimed at helping student-athletes to couple sports career and successful academic life are useful for the promotion of holistic learning and the right to education of young athletes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.