The European Union has recently established, through the publication of important documents, an educational policy aimed to support and promote so-called dual-career of athletes, stressing how a quality education represents one of their main rights. Within this framework, which will be briefly sketched, the main aim of this study is to draw, from data and information derived from previous researches, some guidelines for the pedagogical design and implementation of dual-career experiences addressed to student-athletes attending secondary schools in Italy. The purpose of this planning is to promote, within a holistic and systemic paradigm, the development of the young athlete as a human person, helping her/hem achieve a balance between sport training and education. The final goal of the study is to build an educational project scheme that can be structured as a model adaptable to the several and different contexts of Italian secondary schools attended by students-athletes, and used as a tool to draw effective dual-career courses for them.

L’Unione Europea ha recentemente sancito, attraverso la pubblicazione di specifici documenti, una politica educativa in favore del sostegno e della promozione della cosiddetta dual-career degli atleti, evidenziando come una formazione di qualità sia un loro diritto. In considerazione di tale quadro, che sarà brevemente delineato, l’obiettivo di questo studio è quello di costruire, a partire da dati e informazioni ricavati da ricerche pregresse, linee guida per la progettazione pedagogica di percorsi di dual-career per gli studenti-atleti che frequentano le scuole secondarie di secondo grado. La finalità di questa progettualità è quella di promuovere, all’interno di un paradigma olistico e sistemico, lo sviluppo globale dei giovani atleti nel raggiungimento di un equilibrio tra preparazione sportiva e formazione. Lo scopo ultimo è quello di costruire un format pedagogico che possa strutturarsi come un modello adattabile ai diversi contesti delle scuole secondarie italiane per disegnare efficaci percorsi di dual-career per gli studenti-atleti.

La dual-career degli studenti-atleti nella scuola secondaria: fra teoresi pedagogica e progettualità

Isidori E
2016-01-01

Abstract

The European Union has recently established, through the publication of important documents, an educational policy aimed to support and promote so-called dual-career of athletes, stressing how a quality education represents one of their main rights. Within this framework, which will be briefly sketched, the main aim of this study is to draw, from data and information derived from previous researches, some guidelines for the pedagogical design and implementation of dual-career experiences addressed to student-athletes attending secondary schools in Italy. The purpose of this planning is to promote, within a holistic and systemic paradigm, the development of the young athlete as a human person, helping her/hem achieve a balance between sport training and education. The final goal of the study is to build an educational project scheme that can be structured as a model adaptable to the several and different contexts of Italian secondary schools attended by students-athletes, and used as a tool to draw effective dual-career courses for them.
2016
L’Unione Europea ha recentemente sancito, attraverso la pubblicazione di specifici documenti, una politica educativa in favore del sostegno e della promozione della cosiddetta dual-career degli atleti, evidenziando come una formazione di qualità sia un loro diritto. In considerazione di tale quadro, che sarà brevemente delineato, l’obiettivo di questo studio è quello di costruire, a partire da dati e informazioni ricavati da ricerche pregresse, linee guida per la progettazione pedagogica di percorsi di dual-career per gli studenti-atleti che frequentano le scuole secondarie di secondo grado. La finalità di questa progettualità è quella di promuovere, all’interno di un paradigma olistico e sistemico, lo sviluppo globale dei giovani atleti nel raggiungimento di un equilibrio tra preparazione sportiva e formazione. Lo scopo ultimo è quello di costruire un format pedagogico che possa strutturarsi come un modello adattabile ai diversi contesti delle scuole secondarie italiane per disegnare efficaci percorsi di dual-career per gli studenti-atleti.
Dual-Career, Studente-Atleta, Scuola Secondaria, Associazioni/Società Sportive
Dual Career, Student-Athlete, Secondary School, Sport Associations
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14244/4209
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
social impact