The main aim of this study is to reflect upon the limited and restrictive interpretation and approach to sport educational guidance in contemporary society. Through a hermeneutical research methodology, focused on a theoretical approach aimed at interpreting and understanding the main situations and dimensions of guidance in sport today, this article will highlight the need to rethink both the contents and application of this guidance using a critical sport pedagogy perspective. Moreover, this study will also stress that this pedagogy must necessarily take into account the systemic dimension (always represented by the interaction among family, school and sport agencies) that sport, as a social practice and form of education, implies. In so doing, one may plan actions capable of generating a real change in educational guidance aimed at promoting sport and its values in the context of lifelong and life-wide learning.
L’obiettivo di questo articolo è quello di riflettere sui limiti dell’approccio oggi dominante nella società contemporanea nell’orientamento dei giovani alla pratica sportiva. Attraverso l’utilizzo di una metodologia di ricerca di tipo ermeneutico, centrata su un approccio teoretico e volta ad interpretare e comprendere la situazione e le dimensioni dell’orientamento allo sport nella società contemporanea, si evidenzierà la necessità di ripensare sia le modalità che i contenuti di questo orientamento alla luce della prospettiva aperta da una possibile pedagogia critica dello sport. Si evidenzierà, inoltre, come questa pedagogia dovrà necessariamente tenere conto della dimensione sistemica (rappresentata sempre dall’interazione tra famiglia, scuola e agenti di promozione sportiva) che lo sport, in quanto pratica sociale ed educativa, prospetta se si vorranno progettare azioni in grado di generare un autentico cambiamento nelle pratiche di orientamento allo sport delle future generazioni nel contesto del life-wide learning.
La pedagogia dell'orientamento sportivo: una prospettiva teorica
Isidori E
2015-01-01
Abstract
The main aim of this study is to reflect upon the limited and restrictive interpretation and approach to sport educational guidance in contemporary society. Through a hermeneutical research methodology, focused on a theoretical approach aimed at interpreting and understanding the main situations and dimensions of guidance in sport today, this article will highlight the need to rethink both the contents and application of this guidance using a critical sport pedagogy perspective. Moreover, this study will also stress that this pedagogy must necessarily take into account the systemic dimension (always represented by the interaction among family, school and sport agencies) that sport, as a social practice and form of education, implies. In so doing, one may plan actions capable of generating a real change in educational guidance aimed at promoting sport and its values in the context of lifelong and life-wide learning.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.